Bekendmaking voor Verkeer | Organisatie en beleid in Venray
Geplaatst op Lokaalnieuwsvenray.nl op: 21-05-2024
Verkeer | Organisatie en beleid Bekendmakingen
Nummer: 2022-004-VENWettelijke grondslagDe wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:- Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);- Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);- Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Doelstelling en motiveringDoelstellingUit het oogpunt van het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg, het verzekeren van de veiligheid, het beschermen van weggebruikers en het waarborgen is het gewenst de Stationsweg te herinrichten en verkeersmaatregelen te treffen op de nieuwe verbindingsweg tussen de Stationsweg en Henri Dunantstraat (inclusief kruispunten met de Henri Dunantstraat en Stationsweg).MotiveringHierbij is het volgende overwogen:•Dat ten oosten van de Rijksweg A73 tussen de Stationsweg en Henri Dunantstraat een nieuwe gebiedsontsluitingsweg wordt aangelegd;•Dat de Stationsweg een gebiedsontsluitingsweg is en dat de bestaande weginrichting niet op deze functie is afgestemd;•Dat gebiedsontsluitingswegen de schakel vormen tussen erftoegangswegen en stroomwegen en daarom relatief veel verkeer moeten kunnen verwerken;•Dat de Stationsweg tussen de Oostsingel tot net ná viaduct A73 wordt heringericht;•Dat de voorrangskruispunten met de Kruidensingel – D’n Herk en de Klaproos worden omgebouwd tot rotondes;•Dat langs de Stationsweg vrijliggende fietspaden worden aangelegd;•Dat langs de Stationsweg ter hoogte van woningen parallelwegen worden aangelegd;•Dat de maximumsnelheid op de parallelwegen 30 km/h bedraagt;•Dat op de parallelwegen eenrichtingsverkeer (uitgezonderd fietsers) wordt ingesteld in de rijrichting van de Stationsweg aan de zijde waar de parallelweg ligt;•Dat de kruispunten van de Stationsweg (net uitzondering van de rotondes) als voorrangskruispunt wordt ingericht;•Dat fietsers de Stationsweg veilig kunnen oversteken bij de rotondes en ter hoogte van de fietsoversteekplaatsen bij het Fluitekruid en Smakterveldweg;•Dat voetgangers de Stationsweg veilig kunnen oversteken bij de voetgangersoversteekplaatsen op de rotondes;•Dat de kruispunten van de nieuwe verbindingsweg met de Stationsweg en Henri Dunantstraat als rotonde worden aangelegd;•Dat fietsverkeer op de rotondes op de Stationsweg en nieuwe verbindingsweg – Henri Dunantstraat vrijliggend in de voorrang wordt afgewikkeld;•Dat op het kruispunt van de Henri Dunantstraat met de Germaan een voetgangersoversteekplaats wordt aangelegd;•Dat op het kruispunt met de Stationsweg - Sint Servatiusweg een voetgangersoversteekplaats wordt aangelegd;•Dat de bushaltes op de Stationsweg gehandhaafd maar verplaatst worden;•Dat vanwege de herinrichting van de Stationsweg bestaande verkeersmaatregelen zoals passeergeboden van middengeleiders, voorrangskruispunten overbodig zijn geworden en ingetrokken kunnen worden.OverlegOnderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de Politie Eenheid Limburg. De politie heeft ingestemd met bovengenoemde verkeersmaatregelen. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het BABW.BelangenafwegingVanaf eind 2018 zijn stakeholders, waaronder wijkraden en aanwonenden, actief betrokken bij de planvorming voor de Stationsweg door middel van een informatieavond. De inbreng van de stakeholders is hierna verwerkt in een schetsontwerp. Het schetsontwerp is in 2019 gepresenteerd. De reacties op het schetsontwerp zijn verwerkt in een voorlopig ontwerp. Op het voorlopig ontwerp zijn weinig opmerkingen gekomen, waardoor het definitief ontwerp begin 2021 algehele instemming heeft kunnen krijgen en is vastgesteld.BesluitenOp grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders:In te trekken verkeersmaatregelen:1.Door het verwijderen van verkeersborden B3, B5 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en verwijderen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 de volgende voorrangskruispunten op te heffen:a. kruispunt Stationsweg – Kruidenlaan – D’n Herk:b. kruispunt Stationsweg – Klaproos.2.Door het verwijderen van verkeersborden D02-RO+BB22 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleiders op het kruispunt Stationsweg – Kruidenlaan het gebod om de middengeleiders rechts te passeren op te heffen;3.Door het verwijderen van verkeersbord G11 van Bijlage I van het RVV 1990 het verplicht fietspad aan de noordzijde van de Stationsweg tussen de Kruidenlaan en Oostsingel op te heffen;4.Door het verwijderen van verkeersborden L2 van Bijlage I van het RVV 1990 de voetgangersoversteekplaats zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 op de Stationsweg ter hoogte van huisnummer 119 op te heffen;5.Door het verwijderen van verkeersborden L3 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Stationsweg de bushaltes ter hoogte van onderstaande locaties op te heffen:a. ter hoogte van Stationsweg 81 (noordzijde);b. ter hoogte van Stationsweg 19 (noordzijde);c. ter hoogte van de Wilhelmina Druckerstraat 42 (zuidzijde).In te stellen verkeersmaatregelen6.Door het plaatsen van verkeersborden A01-30-zb en A02-30-ze van Bijlage I van het RVV 1990 de maximumsnelheid op de parallelwegen van de Stationsweg (noord- en zuidzijde) op 30 km/uur vast te stellen:7.Door het plaatsen van verkeersborden B5 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 de kruispunten van de parallelwegen met de Stationsweg als voorrangskruispunten met voorrang ten gunste van het verkeer op de Stationsweg vast te stellen;8.Door het plaatsen van verkeersborden B5 en B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 het kruispunt Bereklauw – Stationsweg als voorrangskruispunt met voorrang ten gunste van het verkeer op de Stationsweg vast te stellen;9.Door het plaatsen van verkeersborden B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op de rotondes een voorrangsregeling ten gunste van het verkeer op de rotonde vast te stellen:10.Door het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 de kruispunten van de verplichte fietspaden langs de Stationsweg en de verplichte fietspaden rondom de rotonde Kruidenlaan – Stationsweg als voorrangskruispunten ten gunste van fietsverkeer op de verplichte fietspaden rondom de rotonde vast te stellen;11.Door het aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 de fietsoversteekplaats Kattestraat – Stationsweg als voorrangskruispunt met voorrang ten gunste van de Stationsweg vast te stellen;12.Door het plaatsen van verkeersbord B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en aanbrengen van haaientanden zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 op het kruispunt van het fietspad langs de zuidzijde van de Stationsweg en de weg naar het parkeerterrein van Medisch centrum Antoniusveld ten gunste van het fietsverkeer op het fietspad vast te stellen;13.Door het plaatsen van verkeersborden C3 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB52 de parallelwegen langs de noordzijde van de Stationsweg als eenrichtingsweg uitgezonderd fietsers in de rijrichting van de Oostsingel vast te stellen;14.Door het plaatsen van verkeersborden C2 en C3 van Bijlage 1 van het RVV 1990 met onderbord OB52 de parallelweg langs de zuidzijde van de Stationsweg tussen huisnummers 72 en 78 als eenrichtingsweg uitgezonderd fietsers in de rijrichting van huisnummer 78 vast te stellen;15.Door het plaatsen van verkeersbord C3 van Bijlage I van het RVV 1990 de weg vanaf de Stationsweg naar het parkeerterrein van Medisch centrum Antoniusveld als eenrichtingsweg in de rijrichting van het parkeerterrein vast te stellen;16.Door het plaatsen van verkeersborden C3 van Bijlage I van het RVV 1990 de weg vanaf de Sint Servatiusweg en het parkeerterrein van Medisch centrum Antoniusveld als eenrichtingsweg in de rijrichting van de Sint Servatiusweg vast te stellen;17.Door het plaatsen van verkeersborden D1 van Bijlage I van het RVV 1990 op de rotondes een verplichte rijrichting (rechtsom) vast te stellen;18.Door het plaatsen van verkeerszuilen RO+BB22 met verkeersborden D4 van Bijlage I van het RVV 1990 op de middengeleiders van de rotondes verkeer te gebieden de middengeleiders aan de rechterzijde te passeren;19.Door het plaatsen van verkeerszuilen RO+BB22 met verkeersborden D4 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Stationsweg ter hoogte van de middengeleiders bij de fietsoversteekplaatsen Fluitekruid en Smakterveldweg verkeer te gebieden het middeneiland aan de rechterzijde te passeren;20.Door het plaatsen van een verkeerszuil RO+BB22 met verkeersbord D4 van Bijlage I van het RVV 1990 op de Stationsweg ter hoogte van de middengeleider circa 50 meter voor het kruispunt met de Sint Servatiusweg verkeer te gebieden het middeneiland aan de rechterzijde te passeren;21.Door het plaatsen van verkeersborden G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990 het pad langs de noordzijde van de Stationsweg als verplicht fietspad vast te stellen;22.Door het plaatsen van verkeersborden G11 van Bijlage I van het RVV 1990 het pad langs de zuidzijde van de Stationsweg als verplicht fietspad vast te stellen;23.Door het plaatsen van verkeersborden G11 van Bijlage I van het RVV 1990 de paden rondom de rotondes als verplichte fietspaden vast te stellen;24.Door het plaatsen van verkeersborden G11 van Bijlage I van het RVV 1990 de verbindingspaden van/naar de parallelwegen langs de Stationsweg en de rotonde Kruidenlaan – Stationsweg als verplicht fietspad vast te stellen;25.Door het plaatsen van verkeersborden G11 van Bijlage I van het RVV 1990 de opvangpaden langs de Kruidenlaan en D’n Herk van en naar de rotonde als verplicht fietspad vast te stellen;26.Door het plaatsen van verkeersbord G11 van Bijlage I van het RVV 1990 het pad tussen Kattestraat en het fietspad langs de noordzijde van de Stationsweg als verplicht fietspad vast te stellen;27.Door het plaatsen van verkeersborden L02f van Bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van zebramarkering op de Henri Dunantstraat ter hoogte van het kruispunt met De Germaan een voetgangersoversteekplaats zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 vast te stellen;28.Door het plaatsen van verkeersborden L02f van Bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van zebramarkering op de rotondes voetgangersoversteekplaatsen zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 vast te stellen;29.Door het plaatsen van verkeersborden L2 van Bijlage I van het RVV 1990 en het aanbrengen van zebramarkering op de Sint Servatiusweg ter hoogte van de aansluiting met de Stationsweg voetgangersoversteekplaats als bedoeld in artikel 49 lid 2 van het RVV 1990 vast te stellen;30.Door het plaatsen van verkeersborden L3 van Bijlage I van het RVV 1990 op de volgende locaties een bushalte vast te stellen:a. langs de noordzijde van de Stationsweg ter hoogte van huisnummers 95-95a;b. langs de noordzijde van de Stationsweg ter hoogte van huisnummer 25;c. langs de zuidzijde van de Stationsweg ter hoogte van Wilhelmina Druckerstraat 30-32.31.Genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen;32. Dit verkeersbesluit treedt daags na bekendmaking in werking en wordt geëffectueerd op het oment dat de verkeersborden geplaatst/verwijderd zijn en de haaientanden zijn aangebracht.
Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Venray. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.
We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.
Het laatste nieuws uit Venray volgen? Dat doe je uiteraard op Lokaalnieuwsvenray.nl. Wij focussen op de dagelijkse nieuwsitems van omgeving Venray.
© LokaalnieuwsVenray.nl
Laatste berichten