Verkeersbesluit – opheffen inhaalverbod en voorrangsweg – vaststellen maximumsnelheid 60 km/uur en instellen voorrangskruispunten – Overloonseweg / Spurkt – Venray

Bekendmaking voor verkeersbesluit in Venray

Geplaatst op Lokaalnieuwsvenray.nl op: 21-05-2024

  1. Bekendmakingen venray
  2. Verkeersbesluit – opheffen inhaalverbod en voorrangsweg – vaststellen maximumsnelheid 60 km/uur en instellen voorrangskruispunten – Overloonseweg / Spurkt – Venray

verkeersbesluit Bekendmakingen

Meer info over Bekendmakingen gemeente

Nummer: 2024-005-VEN Wettelijke grondslag De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door: - Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994); - Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990); - Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW). Doelstelling en motivering Doelstelling Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers is het gewenst op de Overloonseweg, weggedeelte tussen de bebouwde komgrens en de gemeentegrens met de gemeente Land van Cuijk, de volgende verkeersmaatregelen te treffen: •Verlagen maximumsnelheid naar 60 km/uur; •Opheffen voorrangsweg; •Instellen voorrangskruispunten Spurkt, Zwarte Klef en Houtklef. En aanvullend hierop de maximumsnelheid op de Spurkt, gedeelte tussen de bebouwde komgrens en het kruispunt met de Overloonseweg, te verlagen naar 60 km/uur. Motivering Hierbij is het volgende overwogen: •Dat wegonderhoud aan de Overloonseweg moet plaatsvinden; •Dat in de nota Uitgangspunten netwerken infrastructuur en verkeer een categorisering van de wegen voor autoverkeer binnen de gemeente Venray heeft plaatsgevonden; •Dat de Overloonseweg hierin gecategoriseerd is als dorpsverbindingsweg; •Dat dorpverbindingswegen een verbindende functie in het buitengebied hebben waarop enige bundeling van verkeerstromen over wat langere afstand plaatsvindt; •Dat in de nota Uitgangspunten netwerken infrastructuur en verkeer per wegcategorie algemene (inrichtings)kenmerken zijn opgenomen; •Dat voor dorpsverbindingswegen onder andere de volgende algemene (inrichtings)kenmerken zijn opgenomen: a.de maximumsnelheid bedraagt 60 km/uur; b.de voorrangssituatie op kruispunten van een dorpsverbindingsweg met een erftoegangsweg wordt door middel van een voorrangskruispunt geregeld met voorrang ten gunste van de dorpsverbindingsweg. •Dat de huidige maximumsnelheid op de Overloonseweg 80 km/uur bedraagt; •Dat de Overloonseweg in de huidige situatie een voorrangsweg is; •Dat door het verlagen van de maximumsnelheid op de Overloonseweg naar 60 km/uur de verkeersveiligheid verbetert; •Dat de maximumsnelheid van 60 km/uur op de Overloonseweg aansluit op de bestaande 60 km/uur zone op de Venrayseweg (gemeente Land van Cuijk); •Dat door het verlagen van de maximumsnelheid op de route Overloonseweg-Venrayseweg voortaan één maximumsnelheid geldt; •Dat ter ondersteuning van de maximumsnelheid van 60 km/uur de belijning op de Overloonseweg wordt aangepast; •Dat kantstrepen worden aangebracht en het inhaalverbod d.m.v. dubbele doorgetrokken strepen wordt opgeheven; •Dat op de Spurkt, gedeelte tussen de bebouwde komgrens en het kruispunt met de Overloonseweg, de maximumsnelheid ook naar 60 km/uur wordt verlaagd zodat in het gebied één maximumsnelheid van 60 km/uur geldt; •Dat door opheffen van de Overloonseweg als voorrangsweg en het toepassen van voorrangskruispunten het attentieniveau van de weggebruikers op de kruispunten van de Overloonseweg met de Spurkt, Zwarte Klef en Houtklef vergroot wordt; •Dat over een aantal jaren een reconstructie van de Overloonseweg plaatsvindt; •Dat bij deze reconstructie het kruispunt Overloonseweg – Spurkt wordt aangepast en indien nodig op de Overloonseweg snelheidsremmende maatregelen worden aangelegd; •Dat op grond van artikel 24 lid 1 onder c van het RVV 1990 het niet is toegestaan op de rijbaan van een voorrangsweg te parkeren; •Dat door het opheffen van voorrangsweg parkeren op de rijbaan voortaan is toegestaan; •Dat verwacht wordt dat dit in de praktijk niet tot problemen zal leiden, omdat de agrarische, bedrijfs- en woonpercelen langs de Overloonseweg in de huidige situatie allemaal gebruik maken van parkeervoorzieningen op eigen terrein. Overleg Onderhavige verkeersmaatregelen zijn besproken met de Politie Eenheid Limburg. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het BABW. De politie adviseert positief op een snelheidsverlaging van deze weg, maar heeft toch een negatief advies ten aanzien van de handhaving van de verkeersmaatregelen gegeven omdat sprake moet zijn van een geloofwaardige snelheidslimiet en het overtredingspercentage maximaal 20 % mag bedragen. Vooralsnog worden nog geen snelheidsremmende maatregelen op de Overloonseweg aangelegd, de politie verwacht hiermee onvoldoende snelheidsreductie te behalen. Als blijkt dat de overschrijding van de maximumsnelheid hoog blijft dan worden over enkele jaren bij groot onderhoud alsnog snelheidsremmende maatregelen aangelegd. De wegbeheerder vindt deze aanpak van wijziging zodoende acceptabel. Belangenafweging Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig zullen worden benadeeld door de genoemde verkeersmaatregelen, dan wel dat door de te treffen verkeersmaatregelen onduidelijke verkeerssituaties zullen ontstaan. Besluiten Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten burgemeester en wethouders: 1.Door het verwijderen van verkeersborden B1 van Bijlage I van het RVV 1990 de Overloonseweg als voorrangsweg op te heffen; 2.Door het verwijderen van de dubbele strepen als bedoeld in artikel 76 lid 1 RVV 1990 het inhaalverbod op de Overloonseweg op te heffen; 3.Door het plaatsen van verkeersborden A01-60zb en A02-60ze van Bijlage I van het RVV 1990 de maximumsnelheid op de Overloonseweg (gedeelte tussen de bebouwde komgrens en de gemeentegrens) en de Spurkt (gedeelte tussen de bebouwde komgrens en het kruispunt met de Overloonseweg) op 60 km/uur vast te stellen. 4.Door het plaatsen van verkeersborden B4 en B5 van Bijlage I van het RVV 1990 en het in stand houden van de verkeersborden B6 van Bijlage I van het RVV 1990 en haaientanden als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de volgende kruispunten als voorrangskruispunt vast te stellen: a.Overloonseweg – Spurkt; b.Overloonseweg – Zwarte Klef; c.Overloonseweg – Houtklef. 5.Genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende bebordingtekening; 6. Dit verkeersbesluit treedt in werking daags na bekendmaking en wordt geëffectueerd op het moment dat de belijning is aangepast en de verkeersborden geplaatst/verwijderd zijn.

Unknown

 Lokaalnieuwsvenray.nl Redactie

Lokaalnieuwsvenray.nl Redactie

Onze redactie krijgt van de gemeente altijd een overzicht van de laatste bekendmakingen en aanvragen voor vergunningen in Venray. Wij proberen deze altijd z.s.m. op onze site te plaatsen, zodat jij op de hoogte blijft van wat er speelt in jouw omgeving.

Heb je een opmerking over een van de bekendmakingen?

We antwoorden graag op je bericht. Laat het ons weten door contact met ons op te nemen.